Aan het einde van de voorbereiding vind je een formulier in pdf-formaat. Dat formulier kun je downloaden en daarmee
zelfstandig een marktonderzoek uitvoeren. Het bevat de volgende onderwerpen:
1: De voorbereiding, 2: de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode,
3: het branche- of sectoronderzoek, 4: de concurrentieanalyse, 5: het klantenonderzoek,
6: het leveranciersonderzoek, 7: de portfolio-analyse, 8: het financiële onderzoek,
9: respondenten vinden en vragenlijsten opstellen, en 10: afsluiten.
Beantwoord alle vragen en je krijgt een helder beeld van de markt waarin jij wilt gaan ondernemen. Onder meer over
de winstgevendheid van de markt, de bestedingsruimte van klanten, de bereidwilligheid van
leveranciers en de toetredingsbarrières die zijn opgeworpen door jouw concurrenten. Onder elke vraag vind je een
aanwijzing over waar je de betreffende informatie kunt vinden en welke analyses je moet maken om de gewenste
duidelijkheid te krijgen.
Maar je leert nog meer. Zo kun je de BCG-matrix invullen, een SWOT-analyse maken, het model van Ansoff en
het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen en tenslotte het model van Jerome McCarthy bestuderen dat over
de marketingmix gaat.
Deze modellen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend en hebben allemaal afzonderlijk hun kracht bewezen
binnen de portfolio-analyse, bedrijfskunde en de marketing.
4
DE CONCURRENTIEANALYSE
Deze concurrentieanalyse maak je aan de hand van de onderstaande vragen. Het is geen SWOT-analyse die hiervoor
ook vaak wordt gebruikt. Wil je toch een SWOT-analyse maken kijk dan op deze pagina.
a: Laten concurrenten jou zo maar toe tot de markt?
b: Zijn er door de concurrenten toetredingsbeperkingen opgeworpen?
c: Is er sprake van 'vijandige concurrentie'?
d: Zijn er bepaalde vergunningen, registraties of diploma's nodig?
e: Tenslotte kun je ook nog kijken naar het aantal starters, stoppers en faillissementen.
ANALYSE: Kun jij concurreren met de andere aanbieders in de markt?
NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële
begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. Paarsgekleurde
woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk.
De betekenis van afkortingen opzoeken doe je in de lijst met afkortingen.
De Wet- en regelgeving, lijst met afkortingen en de financiële begrippenlijst openen in aparte tabbladen en zijn daardoor
tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen
door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.