VEELGESTELDE VRAGENAANMELDEN ALS COACHCONTACT
logo bedrijfsrekenen.nl van wijze uil met bril en academic cap in de kleuren blauw.BEDRIJFSREKENEN.NL

Leer rekenen zoals ondernemers dat doen!

MARKTONDERZOEK DOEN IN TIEN STAPPEN


INLEIDING

Aan het einde van de voorbereiding vind je een formulier in pdf-formaat. Dat formulier kun je downloaden en daarmee zelfstandig een marktonderzoek uitvoeren. Het bevat de volgende onderwerpen:

1: De voorbereiding, 2: de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode, 3: het branche- of sectoronderzoek, 4: de concurrentieanalyse, 5: het klantenonderzoek, 6: het leveranciersonderzoek, 7: de portfolio-analyse, 8: het financiële onderzoek, 9: respondenten vinden en vragenlijsten opstellen, en 10: afsluiten.

Beantwoord alle vragen en je krijgt een helder beeld van de markt waarin jij wilt gaan ondernemen. Onder meer over de winstgevendheid van de markt, de bestedingsruimte van klanten, de bereidwilligheid van leveranciers en de toetredingsbarrières die zijn opgeworpen door jouw concurrenten. Onder elke vraag vind je een aanwijzing over waar je de betreffende informatie kunt vinden en welke analyses je moet maken om de gewenste duidelijkheid te krijgen. Maar je leert nog meer. Zo kun je de BCG-matrix invullen, een SWOT-analyse maken, het model van Ansoff en het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen en tenslotte het model van Jerome McCarthy bestuderen dat over de marketingmix gaat. Deze modellen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend en hebben allemaal afzonderlijk hun kracht bewezen binnen de portfolio-analyse, bedrijfskunde en de marketing.


4

DE CONCURRENTIEANALYSE


Deze concurrentieanalyse maak je aan de hand van de onderstaande vragen. Het is geen SWOT-analyse die hiervoor ook vaak wordt gebruikt. Wil je toch een SWOT-analyse maken kijk dan op deze pagina.

  • a: Laten concurrenten jou zo maar toe tot de markt?


  • b: Zijn er door de concurrenten toetredingsbeperkingen opgeworpen?


  • c: Is er sprake van 'vijandige concurrentie'?


  • d: Zijn er bepaalde vergunningen, registraties of diploma's nodig?


  • e: Tenslotte kun je ook nog kijken naar het aantal starters, stoppers en faillissementen.


  • ANALYSE: Kun jij concurreren met de andere aanbieders in de markt?



NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De betekenis van afkortingen opzoeken doe je in de lijst met afkortingen. De Wet- en regelgeving, lijst met afkortingen en de financiële begrippenlijst openen in aparte tabbladen en zijn daardoor tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.