HET VIJFKRACHTENMODEL VAN PORTER

INLEIDING
Het vijfkrachtenmodel van Michael Porter is een bekend managementmodel binnen de bedrijfseconomische literatuur. Om precies te zijn is het een van de vele strategiemodellen die er zijn. Het is belangrijk om in een concurrende markt een gedegen strategie op te zetten, en uit te voeren, omdat onderstaande invloeden een belangrijk effect kunnen hebben op de omzet en de winstgevendheid van jouw bedrijf. Andere strategiemodellen zijn onder andere het BCG-matrix van de Boston Consulting Group en de SWOT-analyse.
DREIGING VAN NIEUWE TOETREDERS
In een concurrende markt gaat er een dreiging uit van nieuwe toetreders die met een voordeel marktaandeel proberen in te nemen. De bestaande markt die verdeeld is onder de gevestigde aanbieders ervaren in dat geval concurrentie. De nieuwe aanbieder kan met een prijsstrategie de eventuele rust in de markt behoorlijk verstoren.
de dreiging kan uitgaan van:
> Lagere kosten voor nieuwkomers dan voor gevestigde bedrijven om de markt te betreden .
> Innovatie en productdifferentiatie door nieuwkomers.
> Imagovoordelen voor nieuwkomers.
> Etcetera.
DE MACHT VAN AFNEMERS
Afnemers van producten of diensten kunnen hun macht uitoefenen op verschillende momenten. Hun macht die zowel onbewust als bewust ingezet kan worden kunnen de winstgevendheid van een bedrijf beïnvloeden. Denk hierbij aan de keuze voor een nieuw merk dat op de markt komt of een groenere keuze. Maar ook politieke beslissingen of campagnes van de overheid kunnen van invloed zijn.
de dreiging kan uitgaan van:
> Influencers op social media.
> Consumentenprogramma's, reclamecampagnes of spotjes van de consumentenbond.
> Mondiale geo-politieke ontwikkelingen
> Slechte arbeidsomstandigheden tijdens de productie in lagelonenlanden.
> Etcetera.
DE DREIGING VAN SUBSTITUTEN EN COMPLEMENTAIRE GOEDEREN
Wanneer er wordt gesproken over stubstituten dan gaat het om vervangende producten die dezelfde functie vervullen in een andere vorm. Denk hierbij aan de manier waarop bedrijven en consumenten hun CO2-uitstoot proberen te verminderen door niet naar een vakantiebestemming te vliegen maar door te kiezen voor het reizen met de bus of met de trein. Ook de opkomst van de deeleconomie is hiervan een voorbeeld.
DE MACHT VAN LEVERANCIERS
In een concurrende markt kunnen leveranciers veel macht hebben. Zij kunnen druk uitoefenen op detaillisten om bepaalde producten meer zichtbaar op te stellen in de winkels en op de schappen. Denk hierbij aan de strijd tussen A-merken en B-merken, of eigen merken van de detailhandel. Door het verhogen of verlagen van inkoopkortingen bepalen zij in hoeverre bepaalde producten of merken in de markt worden gezet. Vooral machtige leveranciers kunnen hun positie gebruiken en de winstgevendheid van detaillisten verhogen of verlagen.
DE CONCURRENTIEKRACHT
De onderlinge concurrentiekracht of rivaliteit bepaalt hoeveel invloed een bedrijf kan uitoefen als ze te maken krijgen met veranderende marktomstandigheden. Het is daarom belangrijk om voordat je start met jouw bedrijf na te gaan hoe deze onderlinge strijd wordt gevoerd.
Wil je zelfstandig een eigen casus uitwerken download dan het vijfkrachtenmodel van Porter invulformulier hieronder. Vind je het prettig om deze analyse op papier te maken? Print de download dan uit op A4 formaat. Heb je te weinig ruimte op het invulformulier voor alle punten die je belangrijk vindt? Print er dan twee of meer uit en combineer ze met elkaar.
> Vijfkrachtenmodel van Porter invulformulier downloadNB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. De betekenis van afkortingen vind je terug in de lijst met afkortingen. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De financiële begrippenlijst, de lijst met afkortingen en de pagina met Wet- en regelgeving openen in aparte tabbladen en daardoor zijn beide pagina's tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.