VEELGESTELDE VRAGENAANMELDEN ALS COACHCONTACT
logo bedrijfsrekenen.nl van wijze uil met bril en academic cap in de kleuren blauw.BEDRIJFSREKENEN.NL

Leer rekenen zoals ondernemers dat doen!

MARKTONDERZOEK DOEN IN TIEN STAPPEN


INLEIDING

Aan het einde van de voorbereiding vind je een formulier in pdf-formaat. Dat formulier kun je downloaden en daarmee zelfstandig een marktonderzoek uitvoeren. Het bevat de volgende onderwerpen:

1: De voorbereiding, 2: de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode, 3: het branche- of sectoronderzoek, 4: de concurrentieanalyse, 5: het klantenonderzoek, 6: het leveranciersonderzoek, 7: de portfolio-analyse, 8: het financiële onderzoek, 9: respondenten vinden en vragenlijsten opstellen, en 10: afsluiten.

Beantwoord alle vragen en je krijgt een helder beeld van de markt waarin jij wilt gaan ondernemen. Onder meer over de winstgevendheid van de markt, de bestedingsruimte van klanten, de bereidwilligheid van leveranciers en de toetredingsbarrières die zijn opgeworpen door jouw concurrenten. Onder elke vraag vind je een aanwijzing over waar je de betreffende informatie kunt vinden en welke analyses je moet maken om de gewenste duidelijkheid te krijgen. Maar je leert nog meer. Zo kun je de BCG-matrix invullen, een SWOT-analyse maken, het model van Ansoff en het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen en tenslotte het model van Jerome McCarthy bestuderen dat over de marketingmix gaat. Deze modellen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend en hebben allemaal afzonderlijk hun kracht bewezen binnen de portfolio-analyse, bedrijfskunde en de marketing.


3

HET BRANCHE- OF SECTORONDERZOEK


  • a: Tot welke branche of sector behoort mijn (toekomstige) bedrijf?


  • b: Welk verkoopkanaal kies je?


  • c: Is de branche- of sector regionaal, nationaal of internationaal verdeeld?


  • d: Is er een website, een webshop of een platform nodig om de branche of sector te kunnen bedienen?


  • e: Welke taal wordt er gesproken in de betreffende branche- of sector? Nederlands, Engels, Duits, Frans of een andere taal?


  • f: Bevat de branche of sector grote (grote ondernemingen), middelgrote (mkb) of juist kleine (zzp) bedrijven?


  • g: Is er sprake van een nichemarkt?


  • h: Is er sprake van een vrije markt?


  • i: Is de markt volwassen of juist niet?


  • j: Is er sprake van prijsvechters?


  • k: Is er sprake van massaproductie of juist van maatwerk?


  • l: Zijn er nog andere branche en / of sector specifieke vragen die beantwoord moeten worden voordat je kunt starten?


  • ANALYSE: Is er in deze branche- of sector ruimte voor een nieuwe aanbieder? Welke code hangt aan deze branche- of sector? En kan ik concurreren met de bedrijven binnen deze branche of sector?


NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De betekenis van afkortingen opzoeken doe je in de lijst met afkortingen. De Wet- en regelgeving, lijst met afkortingen en de financiële begrippenlijst openen in aparte tabbladen en zijn daardoor tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.