VEELGESTELDE VRAGENAANMELDEN ALS COACHCONTACT
logo bedrijfsrekenen.nl van wijze uil met bril en academic cap in de kleuren blauw.BEDRIJFSREKENEN.NL

Leer rekenen zoals ondernemers dat doen!

MARKTONDERZOEK DOEN IN TIEN STAPPEN


INLEIDING

Aan het einde van de voorbereiding vind je een formulier in pdf-formaat. Dat formulier kun je downloaden en daarmee zelfstandig een marktonderzoek uitvoeren. Het bevat de volgende onderwerpen:

1: De voorbereiding, 2: de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode, 3: het branche- of sectoronderzoek, 4: de concurrentieanalyse, 5: het klantenonderzoek, 6: het leveranciersonderzoek, 7: de portfolio-analyse, 8: het financiële onderzoek, 9: respondenten vinden en vragenlijsten opstellen, en 10: afsluiten.

Beantwoord alle vragen en je krijgt een helder beeld van de markt waarin jij wilt gaan ondernemen. Onder meer over de winstgevendheid van de markt, de bestedingsruimte van klanten, de bereidwilligheid van leveranciers en de toetredingsbarrières die zijn opgeworpen door jouw concurrenten. Onder elke vraag vind je een aanwijzing over waar je de betreffende informatie kunt vinden en welke analyses je moet maken om de gewenste duidelijkheid te krijgen. Maar je leert nog meer. Zo kun je de BCG-matrix invullen, een SWOT-analyse maken, het model van Ansoff en het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen en tenslotte het model van Jerome McCarthy bestuderen dat over de marketingmix gaat. Deze modellen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend en hebben allemaal afzonderlijk hun kracht bewezen binnen de portfolio-analyse, bedrijfskunde en de marketing.


2

DE ONDERZOEKSVRAAG EN DE ONDERZOEKSMETHODE


Deze vraag is belangrijk omdat het de vorm waarin je het onderzoek gaat uitvoeren vastlegt. Op de eerste plaats zal het onderzoek antwoord moeten geven op de hoofdvraag en de eventuele deelvragen. Het gaat dan in ons geval om wie, wat, waar, hoe en waarom. Tevens moet de vraag meetbaar zijn. Helemaal als je een kwantitatief onderzoek wilt doen. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een kwantitatief onderzoek waarbij je gaat werken met grote aantallen vragenlijsten dan is op een later moment in het onderzoek statistiek nodig om een juiste conclusie te kunnen trekken op basis van alle gegeven antwoorden door respondenten in de door jou onderzochte populatie. Vaak neem je dan een steekproef. Of kies je voor een kwalitatief marktonderzoek en beperk je tot een handjevol experts die je een interview gaat afnemen waarbij je veelal open vragen stelt en samen wilt komen tot de kern van de zaak. Jouw conclusie kun je dan baseren op basis van de gevoerde gesprekken en met een dosis gezond verstand analyseren. Een onderzoeksvraag formuleren en het antwoord hierop vinden is meer dan een oefening in zoeken in allerlei databestanden.

Onze onderzoeksvraag formuleren we dan ook als volgt:

"Kan ik met mijn (toekomstige) bedrijf een plek vinden tussen de concurrerende aanbieders en langdurig levensvatbaar zijn?"

Voor de deelvragen volgen we punten 3 tot 9 zoals hierboven beschreven staan. De deelvragen zullen antwoord geven op de wat, wie, hoe en waarom. Onderdeel 10 is uiteindelijk de afsluiting. Download het formulier in pdf-formaat zodat je zelf ook een marktonderzoek kunt uitvoeren.

> invulformulier marktonderzoek doen download


NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De betekenis van afkortingen opzoeken doe je in de lijst met afkortingen. De Wet- en regelgeving, lijst met afkortingen en de financiële begrippenlijst openen in aparte tabbladen en zijn daardoor tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.