MARKTONDERZOEK DOEN IN TIEN STAPPEN
INLEIDING
Aan het einde van de voorbereiding vind je een formulier in pdf-formaat. Dat formulier kun je downloaden en daarmee zelfstandig een marktonderzoek uitvoeren. Het bevat de volgende onderwerpen:
1: De voorbereiding, 2: de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode, 3: het branche- of sectoronderzoek, 4: de concurrentieanalyse, 5: het klantenonderzoek, 6: het leveranciersonderzoek, 7: de portfolio-analyse, 8: het financiële onderzoek, 9: respondenten vinden en vragenlijsten opstellen, en 10: afsluiten.
Beantwoord alle vragen en je krijgt een helder beeld van de markt waarin jij wilt gaan ondernemen. Onder meer over de winstgevendheid van de markt, de bestedingsruimte van klanten, de bereidwilligheid van leveranciers en de toetredingsbarrières die zijn opgeworpen door jouw concurrenten. Onder elke vraag vind je een aanwijzing over waar je de betreffende informatie kunt vinden en welke analyses je moet maken om de gewenste duidelijkheid te krijgen. Maar je leert nog meer. Zo kun je de BCG-matrix invullen, een SWOT-analyse maken, het model van Ansoff en het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen en tenslotte het model van Jerome McCarthy bestuderen dat over de 4p's in de marketingmix gaat. Deze modellen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend en hebben allemaal afzonderlijk hun kracht bewezen binnen de portfolio-analyse, bedrijfskunde en de marketing.
DE VOORBEREIDING
Marktonderzoek doen komt in eerste instantie neer op het formuleren van de onderzoeksvraag. De onderzoeksvraag moet antwoord geven op het probleem dat je wilt onderzoeken. Daarvoor moet de probleemstelling specifiek en meetbaar zijn. Vervolgens kies je een onderzoeksmethode. Een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek. Maar ook na deze keuzes zul je vervolgens nog veel meer keuzes moeten maken. Zoals kies ik voor het verzamelen van gegevens uit een primaire of een secundaire bron?

Kies ik voor het uitvragen van gegevens met behulp van vragenlijsten of enquêtes? Kies ik voor kwalitatieve interviews met experts? Of voor focusgroepen? En ga zo maar door. Elke vorm van onderzoek doen kent zijn eigen voor- en nadelen. De ene keer is een veldonderzoek de beste optie en dan weer een bureauonderzoek. Het ligt er helemaal aan om wat en hoe je iets wilt onderzoeken. Deskresearch wordt ook wel bureauonderzoek genoemd en richt zich voornamelijk op onderzoek in bestaande bronnen zoals boeken, brochures, eerdere onderzoeken, databases, archieven, artikelen of achter de computer. Daarmee onderzoek je dus in een secundaire bron. Zo'n onderzoek gaan wij hier uitvoeren. Het tegenovergestelde van deskresearch is een fieldresearch. In het Nederlands spreken we dan over het uitvoeren van een veldonderzoek. Bij een veldonderzoek verzamel je primaire gegevens. Focusgroepen zijn een selecte groep deelnemers waarbij op basis van een kwalitatief onderzoek interviews worden afgenomen. Dit zijn allemaal aspecten waarover je vooraf na zult moeten denken. Deze beslissingen kun je naderhand moeilijk nog wijzigen. Je kunt jezelf zelfs de vraag stellen: wil ik dit allemaal zelf doen of zal ik het uitbesteden? En bij deze vraag komt tenslotte ook het budget aan bod. Het laten uitvoeren van een professioneel marktonderzoek is niet voor elke starter weggelegd. Zelf een marktonderzoek uitvoeren is dan een stuk goedkoper.
De voorbeeldcasus die we hier gaan uitvoeren is gebaseerd op een bureauonderzoek met het gebruik van gegevens uit een secundaire bron, of uit secundaire bronnen. Want het hoeft natuurlijk niet maar een bron te zijn. Dit marktonderzoek is heel algemeen gehouden en toe te passen op veel bedrijven die zowel online als offline actief zijn. Je kunt deze vragen gebruiken en / of zelf vragen toevoegen. We gaan dus geen vragenlijsten opstellen voor kwantitatief onderzoek. En ook geen interviews afnemen bij experts, zoals dat veelal gebeurt in kwalitatief onderzoek. Het gebruiken van gegevens uit secundaire bronnen wil zeggen dat we op onderzoek uitgaan binnen bestaande dataverzamelingen die reeds eerder ergens zijn vastgelegd. En die data is toentertijd misschien wel voor een heel ander doel verzameld maar kan nog steeds nuttig zijn voor ons eigen marktonderzoek. We gaan onder andere data verzamelen bij de Kamer van Koophandel (KVK), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Autoriteit Consument & Markt (ACM), Rechtspraak.nl, de Belastingdienst, de Douane en de Europese Commissie. Maar ook halen we informatie uit het financieel memo en de pocket Belastingwetten. Als startende ondernemer is het niet zo moeilijk om met een dergelijk marktonderzoek te beginnen. En het vertelt je veel. Succes!
Wil je zelfstandig een casus uitwerken download dan het invulformulier voor marktonderzoek in pdf-formaat. Hieronder vind je de link naar het formulier. Vind je het prettig om het marktonderzoek op papier te maken? Print de download dan uit op A4-formaat. Heb je te weinig ruimte op het invulformulier voor alle vragen die je belangrijk vindt? Print er dan twee of meer uit en combineer ze met elkaar.
> invulformulier marktonderzoek doen download
NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De betekenis van afkortingen opzoeken doe je in de lijst met afkortingen. De Wet- en regelgeving, lijst met afkortingen en de financiële begrippenlijst openen in aparte tabbladen en zijn daardoor tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.