VEELGESTELDE VRAGENAANMELDEN ALS COACHCONTACT
logo bedrijfsrekenen.nl van wijze uil met bril en academic cap in de kleuren blauw.BEDRIJFSREKENEN.NL

Leer rekenen zoals ondernemers dat doen!

EEN SWOT-ANALYSE MAKEN


graphic van de SWOT-analyse met vier kwadranten in het blauw.

INLEIDING

SWOT staat voor Strenghts, Weaknessess, Opportunities and Threats. De SWOT-analyse is een strategiemodel. Het behoort tot de portfolio-analyse. Andere modellen uit deze groep zijn onder andere het BCG-matrix van de Boston Consulting Group en het vijfkrachtenmodel van Porter. Het zijn modellen die hun kracht al tientallen jaren hebben bewezen. Een SWOT-analyse maken is een goede oefening om helder te krijgen waar jouw sterke punten, zwakke punten, kansen in de markt en bedreigingen in de markt liggen. Alleen lezen en kijken naar deze analyse is onvoldoende. Vooral als je aan het begin staat van het ondernemersschap. Pas als je de analyse maakt en alle punten opsomt en invult leer je echt waar het goed gaat, waar het beter kan, en waar duidelijke kansen en bedreigingen liggen. Onderaan deze pagina vind je de mogelijkheid om een SWOT-analyse invulformulier te downloaden en voor jouw eigen (toekomstige) bedrijf te gebruiken.



INTERNE FACTOREN



1

STRENGHTS (STERKE PUNTEN)


Het benoemen van sterke punten is een belangrijk onderdeel van de SWOT-analyse om helder te krijgen waar jij goed in bent.


  • Sterke interne punten kun je benoemen door de volgende vragen te stellen:


  • > Waar ben ik goed in?


  • > Welke belangrijke vaardigheden bezit ik nu al?


  • > Wat onderscheid mij van anderen?


  • > Ben ik goed genoeg in het maken van een mooie website of webshop?


  • > etcetera.




2

WEAKNESSESS (ZWAKKE PUNTEN)


Het benoemen van zwakke punten is een belangrijk onderdeel van de SWOT-analyse om helder te krijgen wat er op dit moment beter kan.


  • Zwakke interne punten kun je benoemen door de volgende vragen te stellen:


  • > Waar ben ik niet zo goed in?


  • > Waarom werkt mijn website of webshop niet goed genoeg?


  • > Wat moet er op de eerste plaats verbeterd worden?


  • > Wat moet ik leren om succesvoller te zijn?


  • > etcetera.




EXTERNE FACTOREN



3

OPPORTUNITIES (KANSEN)


Het benoemen van kansen is een belangrijk onderdeel van de SWOT-analyse om helder te krijgen welke kansen jij mogelijk nog kunt benutten.


  • Externe kansen kun je benoemen door de volgende vragen te stellen:


  • > Welke kansen zie ik voor mijn bedrijf?


  • > Welke kansen kan ik bedenken om mijn concurrenten voor te blijven?


  • > Welke trends en ontwikkelingen zijn er waar ik van kan profiteren?


  • > Welke andere kansen doen zich in de markt voor waarvan ik kan profiteren?


  • > etcetera.




4

THREATS (BEDREIGINGEN)


Het benoemen van bedreigingen is een belangrijk onderdeel van de SWOT-analyse om helder te krijgen waar jij goed op moet letten.


  • Externe bedreigingen kun je benoemen door de volgende vragen te stellen:


  • > Wie is mijn grootste concurrent?


  • > Wat onderscheid mij van anderen wat beter zal moeten gaan in de toekomst?


  • > Wat moet ik doen zodat mijn website of webshop niet gehackt wordt?


  • > Welke andere bedreigingen doen zich voor in de markt waar ik op moet letten?


  • > etcetera.




Wil je zelfstandig een eigen casus uitwerken download dan het SWOT invulformulier hieronder. Vind je het prettig om de SWOT-analyse op papier te maken? Print de download dan uit op A4 formaat. Heb je te weinig ruimte op het invulformulier voor alle punten die je belangrijk vindt? Print er dan twee of meer uit en combineer ze met elkaar. Ook kun je eerst een keer oefenen met het maken van een SWOT-analyse in een voorbeeldcasus. Casus Sjoerd is een goede start en die vind je hier.


> SWOT-analyse invulformulier download

NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. De betekenis van afkortingen vind je terug in de lijst met afkortingen. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De financiële begrippenlijst, de lijst met afkortingen en de pagina met Wet- en regelgeving openen in aparte tabbladen en daardoor zijn beide pagina's tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.