VEELGESTELDE VRAGENAANMELDEN ALS COACHCONTACT
logo bedrijfsrekenen.nl van wijze uil met bril en academic cap in de kleuren blauw.BEDRIJFSREKENEN.NL

Leer rekenen zoals ondernemers dat doen!

HET BCG-MATRIX VAN DE BOSTON CONSULTING GROUP


afbeelding van de BCG-matrix van de Boston Consulting group.

INLEIDING

De BCG-matrix is een bekend model binnen de portfolio-analyse. Dit model kun je gebruiken om de strategie te bepalen voor een product of productgroepen in een markt. Er zijn vier kwadranten die elk typerend zijn voor hun groeipotentieel en hun relatieve marktaandeel. De ideale route is van question mark naar star en vervolgens naar cash cow. Dan zijn de juiste investeringen gedaan en levert het een maximale cashflow op. Andere strategiemodellen zijn onder andere de SWOT-analyse en het vijfkrachtenmodel van Porter.

De twee assen zijn: het relatieve marktaandeel (op de x-as) en de potentiële groei van de markt (op de y-as). Ze geven respectievelijk het marktaandeel aan in relatie tot elkaar en het groeipotentieel in dat marktaandeel. Een hoog of laag groeipotentieel dus.


1

STAR


De star vertegenwoordigt het toekomstige groeipotentieel van een product of productgroep in het portfolio. Het heeft de potentie om te groeien naar een cash cow. Het moet doorontwikkeld worden door een juiste strategie van investeringen te doen in deze star. Er moet veel geïnvesteerd worden maar ze hebben de potentie om als cash cow nog meer op te leveren.



2

QUESTION MARK


De question mark die ook wel 'het probleemkind' wordt genoemd heeft minder groeipotentieel dan de star. De ontwikkeling van de question mark is dan ook onzeker. Er is geld, tijd en inzet nodig om het product verder te ontwikkelen zodat het kan uitgroeien tot een star.



3

DOG


De dog daarentegen bevindt zich in een volwassen markt maar heeft weinig groei potentieel. De winstgevendheid van een dog is laag maar daarentegen kosten ze ook weinig geld. Als er andere producten of producten in het portfolio zitten kan beter daar de aandacht naar uitgaan.



4

CASH COW


Elke question mark hoopt een star te worden en vervolgens veel geld op te leveren als een cash cow. Dat is de ideale route voor een product of een productgroep. De cash cow heeft een groot marktaandeel en er zit verder weinig groei in maar het genereert wel veel cashflow. Cash cow in het productportfolio is daarmee zeer wenselijk. De strategie is gericht op het 'uitmelken' van de cash cow. De cashflow die vrijkomt kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de stars of question marks.



Wil je zelfstandig een eigen casus uitwerken download dan het BCG-matrix invulformulier hieronder. Vind je het prettig om deze analyse op papier te maken? Print de download dan uit op A4 formaat. Heb je te weinig ruimte op het invulformulier voor alle punten die je belangrijk vindt? Print er dan twee of meer uit en combineer ze met elkaar.

> BCG-matrix invulformulier download

NB: uitleg over alle woorden in de kleur blauw (met uitzondering van de titels) vind je in de financiële begrippenlijst | A tot Z. Blauwe woorden die onderstreept zijn linken naar andere pagina's met meer uitleg. De betekenis van afkortingen vind je terug in de lijst met afkortingen. Paarsgekleurde woorden en cijfers verwijzen naar relevante wetsartikelen die je kunt vinden op de pagina Wet- en regelgeving in de menubalk. De financiële begrippenlijst, de lijst met afkortingen en de pagina met Wet- en regelgeving openen in aparte tabbladen en daardoor zijn beide pagina's tegelijk te gebruiken. Vind je dit onderdeel moeilijk of kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Laat je dan coachen door een van de ondernemerscoaches van bedrijfsrekenen.nl.