Oefenen met rekenen in Microsoft Office Excel

Omdat in het bedrijfsleven veel gebruik wordt gemaakt van Microsoft Excel, om bijvoorbeeld berekeningen te maken en deze te bewaren om in de toekomst opnieuw te kunnen gebruiken, vind je binnenkort ook op de website bedrijfsrekenen.nl hierover meer uitleg en extra oefeningen die je vervolgens in je eigen Microsoft Excel werkblad uitvoert.

Microsoft Excel wordt veel gebruikt voor het maken van berekeningen en / of het opslaan van berekeningen. Zodat een bepaalde berekening dus vaker gebruikt kan worden. Je maakt in zo’n geval een template of een sjabloon. Zodat je dus het wiel niet telkens opnieuw hoeft uit te vinden. Je kunt hierbij denken aan berekeningen die worden gemaakt om de omzetbelasting uit te rekenen of de brutowinst per product of productgroep.

Microsoft Excel is onderdeel van Microsoft Office

Het is een spreadsheetprogramma dat zowel onder Windows als MacOS draait. Heb je geen Microsoft Office dan kun je gratis de webversie gebruiken.

Wat is een (online-) spreadsheetprogramma?

Schermprint van een deel van een berekening in een spreadsheet. Een spreadsheet programma is al lang geen standalone desktoptoepassing meer waar slechts één iemand aan werkt. Onlinespreadsheetprogramma’s draaien tegenwoordig in de cloud en zijn vrijwel overal te benaderen. Of je nu op kantoor bent, thuis werkt of op het vakantieadres even snel iets moet aanpassen. Het delen van spreadsheets is de toekomst geworden. Je werkt tegelijkertijd met diverse collega’s aan dezelfde bedrijfsgegevens. En in dezelfde werkmap. De mogelijkheden zijn enorm tegenwoordig.

Diverse aanbieders van spreadsheetprogramma's

Excel van Microsoft is niet het enige spreadsheet waarmee je berekeningen kunt uitvoeren. Zo is LibreOffice Calc. een goed alternatief. Maar ook Google biedt een gratis spreadsheet aan onder de naam Google Spreadsheets.

Excel is te beschouwen als een groot raster. Dat raster bestaat uit verticale kolommen en horizontale rijen. Waar deze rij en kolom elkaar kruisen bevindt zich een cel. In die cel kun je informatie toevoegen, bewerken en opslaan. Denk hierbij aan het invoegen van tekst, getallen, links. Maar er zijn nog meer mogelijkheden.

Wat kun je met een spreadsheet doen?

Het loopt dus van het maken, bewaren, verwerken en beheren van gegevens. Je maakt de verkoopfacturen voor jouw eigen bedrijf of je gebruikt het voor het uitvoeren van een complete administratie en de financiële rapportage. Je kunt er statistische analyses mee maken en wiskundige formules invullen. Voor grote hoeveelheden data draait een spreadsheetprogramma zoals Microsoft Excel zijn hand niet om.

Een training volgen wordt wel aangeraden

Omdat de mogelijkheden zo groot zijn is er wel gedegen kennis nodig om goed met een programma als Microsoft Excel om te kunnen gaan. Het lint (de balk bovenin Excel) is erg visueel ingesteld. Knippen, plakken en het juiste lettertype kiezen zal geen probleem opleveren. Maar als je Excel alleen gebruikt voor de opties die direct in het oog springen dan doe je niet alleen het programma daarmee te kort maar ook jezelf.

Je wilt minimaal leren hoe je een rij bedragen bij elkaar optelt. Net zoals vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen en worteltrekken in Excel. Hoe je een link, een afbeelding of een grafiek kunt invoegen. Hoe je een formulier ontwerpt en dat vervolgens als sjabloon opslaat zodat je het vaker kunt gebruiken. In dat zelfde formulier neem je eenvoudig knopjes op zodat andere gebruikers direct weten wat de bedoeling is. Een knop met de tekst wijzigen, opslaan of printen. Of om een draaitabel te maken. Daarvoor is Excel namelijk heel geschikt. En wat dacht je van het vormgeven van een indrukwekkende diavoorstelling of een animatie. Het komt jouw presentatie zeker ten goede.

Er is zoveel mogelijk met een spreadsheet zoals Excel. Daarom leer je op deze website er mee te werken. We beginnen eenvoudig maar straks vind je het misschien zo leuk dat je het gebruikt voor je eigen Power BI.