Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met leren rekenen. Daarom wordt dit op de basisschool al vanaf groep drie
aangeboden. Het is dan wel vooral nog tellen. Thuis hebben ze vast al eens tot honderd of tot
duizend geteld. Of misschien nog verder. Gewoon omdat ze het leuk vinden. Onze maatschappij verwacht van jou
dat je goed kunt rekenen.
”Bij rekenen en wiskunde gaat het om basisvaardigheden die bijdragen aan de gecijferdheid van leerlingen. Een voldoende mate van gecijferdheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de maatschappij.”, schrijft SLO op de eigen website.
Leren rekenen bereidt je dus voor op de vereiste gecijferdheid die onze maatschappij van je verwacht. Dat je minimaal de tafels kent en eenvoudige berekeningen kunt maken. Het is belangrijk om zelfstandig om te kunnen gaan met bijvoorbeeld financiële zaken die op iedereens pad komen. Soms zijn het verplichtingen waaraan je moet voldoen. Het betalen van rekeningen en belastingen is daar zo'n voorbeeld van. Een andere keer is het sparen of beleggen. Voor iets leuks of voor de oude dag. Denk hierbij aan onderwerpen zoals rekenen met geld, rekenen met breuken, rekenen met procenten. Maar ook een kostprijsberekening, of een winstberekening kunnen maken wanneer je wilt starten als ondernemer, of een andere financiële functie ambieert. Begrip en beheersing van basale rekenkunde is dan minimaal vereist. Binnen de wiskunde staat het gelijk aan kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen en worteltrekken.
Nu ook junior bedrijfsrekenen voor groep acht
Omdat de website bedrijfsrekenen.nl vooral is gericht op scholieren en studenten in voorgezet onderwijs, mbo en hbo is er aan het curriculum nu ook junior bedrijfsrekenen toegevoegd. Bepaalde onderwerpen op de website kunnen net zo goed dienen voor gebruik in het primair onderwijs. De doelgroep is dan voornamelijk groep acht. Visueel vraag dit wel om kleine aanpassingen. De onderwerpen op de website bevatten naast de theoretische behandeling ook interactieve oefeningen. Maar voor scholieren in het primair onderwijs mag daaraan wel meer kleur en gezelligheid worden toegevoegd. Voor hen is het ook belangrijk dat het zichtbaar aanspreekt. Ze zullen dan de oefeningen met veel meer plezier maken.
Deze producten kun je in de toekomst verwachten
Er is begonnen met het product - rekenen-met-contant-geld - beschikbaar te maken voor het primair onderwijs. Het begint met de theoretische behandeling van omgaan met (contant) wisselgeld. Bijvoorbeeld over hoeveel geld je terugkrijgt als die leuke nieuwe trui koopt die je gisteren in een kledingwinkel zag hangen. En dat doortellen hierbij een handige vaardigheid is om geen fouten te maken. In de toekomst zullen de volgorde van bewerkingen, rekenen-met-breuken, rekenen-met-vormen, rekenen met romeinse cijfers en andere interactieve oefeningen toegevoegd worden. Die dus zowel geschikt zijn voor het primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs en het mbo.